Znajdziemy je na boku opony, zaraz za jej rozmiarem. Indeksy występują z reguły obok siebie. Pierwszy w postaci dwucyfrowej, zapisany jest indeks nośności opony a zaraz za nim w postaci dużej litery, indeks prędkości opony. Czemu przyjęto taki schemat? Dlatego, że kwestie bezpieczeństwa użytkowników pojazdu zawsze należy rozpatrywać jako łączny zestaw indeksów. W jakich warunkach obciążenia i prędkości, opona zapewni bezpieczna jazdę. Mówiąc wprost jaki ciężar zniesie opona przy maksymalnej prędkości określonej przez indeks prędkości i się nie podda. A co się wydarzy jeżeli opona się podda, nie muszę zapewne nikomu tłumaczyć.
Jakie stosuje się oznaczenia indeksów i co one oznaczają, pokazują tabele poniżej.
1. Tabela indeksów nośności opon (jest ich więcej, ale warto skupić się na tych, które występują najczęściej)
2. Tabela indeksów prędkości opon.
Jak widać, rozrzut w indeksach prędkości opon jest znaczny. Użytkownikom opon z indeksami od H wzwyż, zalecam ostrożność w testowaniu maksymalnych wartości. Opona z pewnością wytrzyma, ale możliwości reagowania na sytuacje drogowe spadają praktycznie do zera.
Oczywiście to nie wszystkie oznaczenia, które możemy spotkać na oponach. Aby zobrazować całość, posłużę się bardzo ciekawym opracowaniem Pana inżyniera Andrzej Dębowski z Wojskowej Akademii Technicznej
Oto ono:
Jestem przekonany, że po takiej dawce informacji, każdy z powodzeniem poradzi sobie z identyfikacją, na jakich oponach jeździ i jakie powinien kupić.
Dla zainteresowanych tematem oznaczeń opon, poniżej zamieszczam słownik najczęściej stosowanych skrótów:
BasePen - Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT - Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW - Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD - Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjaednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
DSST - Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT - Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE - Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
LT - Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka (Pickup) – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
OUTSIDE - oznaczenie umieszczane jest na bokach opon asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być tak by dany bok był widoczny.
RBL - Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD Określa, że opona była bieżnikowana.
RF Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI Informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT Informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.