• O UTRZYMANIU

OPONA – JAK O NIĄ ZADBAĆ?

Niedoceniany a przecież jeden z najważniejszych elementów naszego pojazdu, decydujący przede wszystkim o naszym bezpieczeństwie, ale też o komforcie podróżowania. Opona w trakcie użytkowania narażona jest na wiele zjawisk technicznych, drogowych i atmosferycznych, które decydują o tym, w jaki sposób będzie spełniać swoje zadanie.

Czynności związane z utrzymaniem opon w dobrej kondycji dzielimy na dwie kategorie. Czynności bieżące oraz czynności okresowe (konserwujące).

BIEŻĄCA OBSŁUGA OPON

W ramach tych działań wymienić należy te, które powinny być w zasadzie zwyczajem kierowcy przed rozpoczęciem jazdy:

  1. Sprawdzenie wizualne ciśnienia w oponach

    – ktoś może powiedzieć, a co mi da taka wizualizacja. Jestem pewny, że każdy (niekoniecznie bardzo doświadczony kierowca), jest w stanie w ciągu kilku sekund stwierdzić, że konkretna opona ma mniej powietrza niż inne. Pewna trudność może wystąpić, gdy pojazd stoi na nierównej powierzchni i np. jedno koło jest bardziej dociążone. Jest to zwłaszcza „dotkliwe” w przypadku opon o niskim profilu (np.265/45R19). Ale wystarczy przecież ruszyć pojazdem i sprawdzić na równej powierzchni. Oczywiście samo sprawdzenie to dopiero początek. Jeżeli stwierdzimy, że coś jest nie tak, musimy ciśnienie uzupełnić. Kiedyś był to problem. Szukanie pompki, kompresora itd. Dzisiaj na szczęście ilość stacji z bezpłatnym kompresorem jest tak duża, że jazda z niskim ciśnieniem w oponach to „obciach”. Nie mówiąc o fatalnej trakcji (ściąganie i niekontrolowane zachowanie w trakcie hamowania, zwłaszcza nagłego) oraz rychłych kosztach przedwczesnej wymiany opon. Oczywiście możemy opony pompować azotem, ale jest to dodatkowy koszt i moim zdaniem lepiej jest wykonać krótką codzienną gimnastykę wokół pojazdu niż płacić za azot. I taniej i zdrowiej

Dla tych, którzy jeszcze nie korzystali z kompresora na stacji paliw (nie ma się co wstydzić), zamieszczam przydatną instrukcję kolegi Bogdana

https://www.youtube.com/watch?v=rZ57jrPZNew

  1. Sprawdzenie wizualne sprawności opony –

    brzmi skomplikowanie a jakże jest proste. Wystarczy sprawdzić czy na oponie nie ma widocznych uszkodzeń, w szczególności boków opony, bo tam najczęściej powstają uszkodzenia wynikające z „szarżowania” po krawężnikach. Warto też rzucić okiem czy na powierzchni bieżnikowej nie ma widocznych elementów obcych np. wkrętów, gwoździ i innych niepożądanych gości. Jeżeli stwierdzimy obecność takich „pasożytów” NIE WYJMUJCIE ICH! Udajcie się do wulkanizatora i on już będzie wiedział co z tym zrobić. Usługa niedroga a efekt murowany. Jeżeli jednak w przypływie energii usuniecie taki obcy element, to na 99% możecie wyciągać zapasówkę. Dopóki taki element znajdował się w oponie, stanowił uszczelnienie uszkodzenia, po usunięciu powietrze uleci w szybkim tempie. Jeżeli stwierdzicie uszkodzenie powierzchni bocznej, też warto skonsultować się z wulkanizatorem. Takie uszkodzenia mogą skutkować tzw. „wystrzałem” opony, co zwłaszcza przy większych prędkościach, nie należy do rzeczy przyjemnych ani bezpiecznych

Jeżeli uszkodzenie opony kwalifikuje ją do wymiany, zapraszam tutaj:

https://motosolve.pl/  na pewno znajdziecie dobry produkt w odpowiedniej do potrzeb i możliwości cenie.

Opisanie bieżącej obsługi opon zajęło kilkanaście linijek a w praktyce zajmuje 2-3 minuty. Czy warto to robić, nawet przed każdym rozpoczęcie jazdy? Myślę, że dla zachowania bezpieczeństwa swojego, swoich bliskich i pasażerów, zostawimy to pytanie jako retoryczne.

 

OBSŁUGA OKRESOWA OPON (KONSERWACJA)

Wiecie już co robić, żeby zadbać o codzienne bezpieczeństwo związane z prawidłowym funkcjonowaniem opon w Waszych samochodach. Czy zatem musimy jeszcze robić coś więcej? Odpowiedź brzmi TAK, ale zakres tych działań zależy od tego czy zmieniamy opony sezonowo (zdecydowana większość już tak robi), czy też używamy opon całorocznych. W pierwszym przypadku, głównym elementem obsługi okresowej jest odpowiednie przygotowanie zdemontowanych opon do przechowania, w oczekiwaniu na kolejny sezon. Większość z nas korzysta z usług przechowania opon w zakładach wulkanizacyjnych. I tutaj pojawia się mały problem. Niestety nie wszystkie tego typu placówki podchodzą profesjonalnie do odpowiedniego przygotowania opon, a nawet do odpowiedniego oznakowania i przechowywania opon. W tych przypadkach wybór pozostawiam wam moi drodzy. Jeżeli chcecie długo cieszyć się swoimi (słowo „swoimi” nabiera dużego znaczenia w przypadkach, gdy zakład przechowujący, nie przywiązuje dużej wagi do oznakowania opon danymi właściciela), przed pozostawieniem opon zwróćcie uwagę w jakim stanie są opony na magazynie wybranego specjalisty.

Dla tych, którzy wolą opony przechowywać u siebie, kilka wskazówek jak je przygotować do oczekiwania na kolejny sezon:

  1. Po pierwsze: porządnie umyjcie opony. Nie ma znaczenia czy zrobicie to myjką ciśnieniową, czy ręcznie. Ważne, żeby zrobić to dokładnie, tak aby usunąć z opony wszelkie nieczystości.
  2. Po drugie: zakonserwujcie opony, tak aby przetrwały w dobrej kondycji do kolejnego sezonu. Tutaj jest wiele opcji uzależnionych od pojemności portfela. Ale tak naprawdę nie chodzi o to, aby szukać wyszukanych i drogich środków. Najważniejsze, żeby to zrobić dokładnie.

Bardzo duży wybór środków do konserwacji opon oferuje firma K2

https://k2.com.pl/produkty/felgi-i-opony

ale jest też wielu innych producentów oferujących dobre i niedrogie środki do konserwacji opon. Jest też wiele filmów na YouTube, które pokazują, jak proste jest odpowiednie zadbanie o opony, np. tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=KdEMKE2OzEY

 

I już na koniec, nie zapominajcie, że w trakcie mycia samochodu, opony też warto dobrze wypłukać z wszelkich brudów (mniej lub bardziej chemicznych), których nie brakuje na naszych drogach. Z pewnością Wasze opony odwdzięczą się Wam długą i bezpieczną eksploatacją.

SZEROKIEJ DROGI!