„Chińskie opony”, „tani chińczyk”, „chinole” to jeszcze do niedawna, pogardliwie wymawiane określenie opon pochodzących z Chin, ale i z innych krajów azjatyckich. Czy zasłużyły na taką opinię? Pewnie tak, bo przez wiele lat produkty z tamtych rejonów pozostawiały wiele do życzenia. Czy dalej zasługują na tą opinię? W mojej ocenie nie. Rynek opon i producentów opon w Chinach, w ostatnich latach zmienił się diametralnie. Wszyscy topowi producenci opon, zainwestowali ogromne środki w badania i rozwój oraz podnoszenie jakości. Czerpali wiedzę od światowych liderów branży i co trzeba im przyznać, robili to i robią dalej z widocznymi efektami. W jaki sposób opony z Chin zmieniły swoją jakość i wizerunek na rynkach światowych, mogą świadczyć wyniki sprzedaży oraz udział tej sprzedaży w globalnym rynku oponiarskim.

Jak zatem wyglądają te liczby? Posłużę się danymi z roku 2018. W roku tym światowa produkcja opon wyniosła 2 miliardy sztuk o wartości blisko 300 mld. USD. W tej puli 648 milionów opon (ponad 30%) wyprodukowanych zostało w Chinach. Umacnianie się pozycji producentów chińskich opon na rynku globalnym, oprócz inwestycji technologicznych, wynika również z konsolidacji. Obecnie na rynku chińskim króluje kilku głównych graczy oraz wielu średnich i małych producentów, którzy walczą o przetrwanie. Analitycy prognozują, że proces konsolidacji będzie kontynuowany, gdyż tylko taki model biznesowy gwarantuje podnoszenie jakości, przy jednoczesnym pozostawieniu cen na atrakcyjnym poziomie. TOP 3 producentów to: Triangle Tire, Linglong Tire oraz Hangzhou Zhongce Rubber, którzy z kilkoma innymi spółkami giełdowymi stanowią ponad 80% rynku oponiarskiego. Produkują oni takie marki opon jak min.:

  1. LINGLONG – opony do samochodów osobowych, opony do samochodów dostawczych, opony do samochodów SUV, opony do samochodów terenowych
  2. LEAO – opony do maszyn rolniczych
  3. WESTLAKE – opony do samochodów osobowych, opony do samochodów dostawczych, opony do samochodów terenowych
  4. ARISUN – opony do quadów
  5. LAKESEA – opony do samochodów terenowych
  6. DURO – opony do motocykli, skuterów i quadów
  7. WANDA – opony do samochodów dostawczych.

Wymieniłem tylko kilka marek, które energicznie „rozpychają” się na rynku. Jest ich o wiele więcej i jestem przekonany, że będzie o nich coraz głośniej. Klienci coraz częściej szukają ofert, które zapewniają optymalny stosunek ceny do jakości, a ten właśnie parametr oceny, w przypadku opon chińskich jest kluczową przewaga rynkową i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić w najbliższych latach. Oczywiście rosnące ceny surowców dotykają całego rynku, natomiast przewaga niskich kosztów pracy, jeszcze długo będzie działała na korzyść chińskich producentów opon. Przewaga cenowa uwidacznia się w szczególności w ofertach dużych opon terenowych, np. rozmiary 35x12.50R15, 37x12.50R17, 35x12.50R20, 35x13.50R20, 35x12.50R22, itp. Zakup kompletu takich opon, produkcji chińskiej, tajwańskiej lub np. opon marki RADAR z Singapuru, potrafi wygenerować oszczędności, które z powodzeniem można wykorzystać na doposażenie pojazdu. Co istotne, oszczędności te wcale nie powodują gorszej trakcji, właściwości terenowych, czy też trwałości.

Sprzedając na co dzień opony produkowane na rynkach azjatyckim wiem, że wiedza na temat tamtejszych producentów, marek opon, ich jakości jest jeszcze niewystarczająca. Postanowiłem więc, w ramach bloga sklepu MOTOSOLVE, uruchomić cykl artykułów, które pogłębią temat w oczach moich obecnych i przyszłych klientów.

 

Życzę miłej lektury i zapraszam do zakupów

MOTOSOLVE Solidny Sklep Internetowy

ŹRÓDŁA:
1. DUBLIN, May 30, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) - The Global and China Tire Industry Report, 2019-2025
2. Fotografia - www.autoguide.com